Artikelindex

Beknopt verslag van de gepresenteerde visies in het kader van het gebiedsproces over de Gorsselse Heide.

Datum: 19-12-2012

Locatie: 't Trefpunt te Gorssel

Van Oosten : inleiding

Op basis van vrijwilligheid wil hij samen met stakeholders oplossingen aandragen voor het natuurgebied Gorsselse heide, waarbij aanwezigheid Hamac en kartbaan onomstreden is. Vanavond zullen 7 partijen hun visie presenteren naar elkaar en in aanwezigheid van wethouder Kottelenberg. Per visie zijn alleen informatieve aanvullende vragen mogelijk. Begin 2013 volgt een tweede ronde met inhoudelijke discussie.

Visie de Marke door Andrea van Schie

In een professionele presentatie "beschermen en bemarken" (Arcadis, Nederlandse Heide Maatschappij) , wordt de Visie van de Marke uitgelegd aan de hand van vier bouwstenen.

Waterhuishouding : vergelijk de Gorsselse heide, een nat heide gebied, met een badkuip. Door herstel van lekken in de `badkuip` (poelen, etc.), het afsluiten van de bestaande twee watergangen moet de terugkomst van het natte heidegebied bevorderd worden.

Natuurherstel: het meest kwetsbare deel ligt in het noorden. Met het vrijmaken van bomen in strook ca. 30 meter rond huidige centrale rondgaande pad, idem rond vennen en bestaande houtopstanden wil de Marke weer een open natte heide creëren.

Cultuurhistorie: de geschiedenis van de oude boerderij ?Kijk Over?, het ?huzarenpad?, het kerkepad, etc. wil de Marke door zichtbaar maken en plaatsen van informatieborden de historie laten herleven en laten aansluiten bij de ?V1 geschiedenis? en andere cultuurhistorische gebeurtenissen ook buiten het strikt begrensde heidegebied.

Gebruik: scheiding van mens, paard en mountainbikers op aparte paden bevorderen , concentraties van mensen buiten kwetsbare gebieden laten plaatsvinden , toegang beperken door aanleg parkeerterreinen: Hoofdparkeerterrein zuid (oude schietwallen) , tweede parkeer terrein noord (Hamac) , derde parkeerterrein / gebruik maken van parkeren bij kartbaan. Toelating honden verbieden.

Nadrukkelijk wordt door de Marke de Gorsselse heide in groter perspectief geplaatst dan gebiedsproces en worden verbindingen gezocht met uiterwaarden en bijvoorbeeld de Lochemse berg.

Visie Hamac door Wim Lubbers

In een mooie presentatie wordt de, door Hamac, YMCA en buurtbewoners, gedragen visie toegelicht. Hamac streeft niet naar groei en stimuleert beperking van overlast door bijv. stillere motoren . Vier onderwerpen spelen:

- afsluiten zandwegen: via afsluitborden voor doorgaand verkeer diverse zandwegen (Deventerdijk , Gerrit Slagmanstraat) afsluiten. Bestemmingsverkeer wel toegestaan , bij onvoldoende effect daadwerkelijke afsluiting.

- ontsluiting Hamac via aftakking vanaf Zomerdijk evenwijdig aan beek

- parkeergelegenheid P1, direct bij baan voor directe opvang, P2 voor overloop er tegen over , extra P3 (twee keer per jaar voor landelijke wedstrijden) ten noordwesten van P2, te omringen door houtwallen. Het huidige extra parkeerterrein aan de anderekant van de Deventerdijk kan dan vervallen ten gunste van natuurherstel op Gorsselse heide

- afname verkeersdruk verkeersbelemmerende maatregelen op de Gerrit Slagmanstraat en Koekoeksweg in de vorm van versmallingen.

- bebouwing Hamac heeft behoefte aan een grotere kantine , een goede opslagmogelijkheid voor materialen en een EHBO post en ziet mogelijkheden dit te combineren met bijvoorbeeld een schapenstalling. Ook zal daarbij de combinatie met de accommodatie van de YMCA bekeken worden. Dit onderdeel van het plan past in het geldende bestemmingsplan. Het terrein en de accommodaties kunnen dienen voor bijvoorbeeld mountainbike activiteiten en als startpunt voor wandelpaden.

n.a.v. een vraag : Natuurmonumenten zou in het kader van een totaal plan Gorsselse heide bereid zijn stuk terrein af te staan, mits er ook in het gebied draagvlak is voor de plannen van de Hamac.

Visie kartbaan door Jan Bent en Louis Feitsma

Vanuit het motto "De Gorsselse heide een prachtig gebied" is door Wenninkhof (hovenier/groenbedijf Meddo) gekeken hoe de bestaande, 50 jaar oude, kartbaan, werkend volgens de milieuvergunning, goed landschappelijk ingepast kan blijven bij de Gorsselse heide met respect voor bewoners, recreanten en gebruikers. De kartbaan kan dienen als uitvalsbasis naar de heide met scheiding voor fietsers, wandelaars en paarden. De accommodaties op de kartbaan , horeca, toiletten en parkeerterrein zijn daarvoor goed bruikbaar. Het bestemmingsverkeer dient via zo kort mogelijke wegen de kartbaan te kunnen bereiken.

Louis Feitsma van Mobilane (ontwikkelaar van innovatieve en duurzame groenproducten uit Leersum) ging op een heldere wijze in op het aanbrengen van geluidwerende maatregelen in de vorm van een geluidswal (4,5 m) met scherm (1,8m) aan noordzijde. Gefaseerd zullen er rondom de hele kartbaan schermen en wallen worden aangebracht. De geluidsabsorberende schermen zijn zodanig uitgevoerd dat zij aan de buitenzijde begroeid kunnen worden met inheemse klimplanten en daardoor in te passen zijn in het landschap. Volgens Peutz( een akoestisch geluidsbureau) is met de schermen een geluidsreductie tussen 12 en 6 dB te realiseren. Samen met geluidsreductie op de karts van ca. 4 dB mag een totale geluidsreductie van ca. 10 dB verwacht worden en daarmee ca. 50% van de geluidsoverlast. Als ruil voor de investering verlangt de kartbaan een verruiming van de horeca mogelijkheden, de survival , de klimtoren en klimwand, mogelijkheid voor andere motorische sporten en de mogelijkheid tot kortstondige campingplaatsen.

n.a.v. een vraag: gemeente stelt dat het effect van een geluidsscherm door een onafhankelijke instantie moet worden vastgesteld en dat gefaseerde invoering van de schermen eveneens moet worden vastgelegd. Het uiteindelijk resultaat zal in een gewijzigd bestemmingsplan en milieuvergunning ook publiekrechtelijk worden vastgelegd.

Visie kartbaan door Anton Ploeg

Refererend aan een eerder ingediende brief wordt de persoonlijke visie van Magda Bolt en Anton Ploeg weergegeven. Voor de Gorsselse heide geldt een natuurherstelplan en de bestemming Ecologische Hoofd Structuur. De heide is niet te verplaatsen, de Hamac en de kartbaan zijn wel te verplaatsen. Het is de verantwoordelijkheid van de gemeente om voor de handhaving van de natuurwaarden van de heide een oplossing te vinden net zoals voor het oude gemeentehuis in Gorssel een goede oplossing gevonden is in de vorm van een museum. Het is ook de taak van het gemeentebestuur om de industriebestemming van de kartbaan op te heffen en handhavend op te treden.

Visie kartbaan van de Vereniging Tegengas door Jose van Bruggen

Met nadruk geeft ze aan dat de Vereniging Tegengas de kartbaan niet weg wil hebben. Wel staat ze   stil bij de vele klachten vanaf de jaren 90 over overlast, het overtreden van de regels door de kartbaan en het niet handhaven door gemeente en provincie. Ondanks al het overleg in het verleden is het resultaat dat er een kartbaan is met meer lawaai, uitbreiding van activiteiten en meer openingsuren en is er de frustratie bij actiegroepen en omwonenden dat als je maar gedoogt de vergunning vanzelf komt.

De Vereniging wenst maximale inspanning om schade aan flora en fauna te voorkomen, wenst geen overlast aan geluid en licht voor omwonenden en niet gemotoriseerde recreanten, wenst een maximale inspanning om overmatig gebruik van zandwegen te voorkomen en de geluidsoverlast van de kartbaan terug te brengen. Ook wenst de vereniging geen motorlawaai en lichtvervuiling in de avond, limitering van wedstrijdkarts(de lawaaimakers), maximale zorg dat met de meest geluidarme karts wordt gereden en duidelijkheid over handhaving en terugkoppeling van meldingen .

Visie kartbaan van de groep omwonenden kartbaan door Reint JanTerbijhe

De recente verruiming van de milieuvergunning heeft geleid tot het ontstaan van de groep omwonenden, die sinds twee maanden deelneemt aan het gebiedsproces. Bij een rondgang bij omwonenden en uit gesprekken met de heer Bleumink en diverse actiegroepen, door inzage in dossiers en uit gesprekken bij gemeente en provincie bleken er veel emoties en veel onbegrip te zijn over de kartbaan en de handhaving waarover de heer Terbijhe aan de hand van een presentatie duidelijkheid probeert te verschaffen.Al bij de overname van de kartbaan door de heer Bleumink in 2002 golden voor de kartbaan beperkte mogelijkheden, die in 2008 en 2012 gedeeltelijk zijn opgerekt aldus de heer Terbijhe.

De ondernemer wil doorgroeien. Het schietterrein was ook in 2002 al een beschermd natuurgebied geworden, waarbij stilte hoort . De omwonenden willen de geluidsoverlast omlaag hebben. Deze drie belangen vragen om een oplossing , zoals nagestreefd in het gebiedsproces. Na een blik op alle vergunningen wordt stilgestaan bij enerzijds het toezicht/handhaving door de provincie op de milieuvergunning en anderzijds het toezicht/handhaving door de gemeente op het bestemmingsplan, streekplan etc. Dat daarbij al jaren langs elkaar heen wordt gewerkt, wordt geïllustreerd aan het recent gedogen door de gemeente van parkeren op het weiland en het vlak daarop terecht verbieden door de provincie. Dit vraagt om samenwerking. Vanaf 2013 ligt, vanwege het "totaal omgevingsrecht", het toezicht en de handhaving geheel bij de gemeente, zo stelt de heer Terbijhe. Rond 2005 is al samengewerkt vanwege de door de Raad van State opgelegde verplichting tot een MER rapportage. Op verzoek van de kartbaan is dit gestopt en zou de kartbaan zich beperken tot de "oude Hinderwet' voorwaarden. Voorts geeft hij aan dat zowel bij de aanvraag voor de milieuvergunning in 2008 als in de aanloop van de uitbreiding in 2012 uit rapporten van de kartbaan adviseur blijkt, dat de kartbaan steeds meer doet dan is toegestaan. Aan de hand van enkele kaarten wordt het effect van de (maximale) geluiden van de kartbaan tot ver om de heide geïllustreerd. Op basis van deze informatie is het standpunt van de omwonenden kartbaan in het gebiedsproces niet verwonderlijk: essentiële geluidsreductie, geen compromissen   t.a.v. niet kartgerelateerde activiteiten, het totale pakket aan vergunningen in samenhang herzien. Als oplossing ziet de groep een duurzame onderneming met elektrokarts.

Visie kartbaan door groep Polak door Esther Polak

Aanvullend geeft mevr. Polak een presentatie waarbij vanuit de noodzaak tot geluidsreductie ingegaan wordt op de technische mogelijkheden van geluidsreductie zowel met elektrokarts als met sterk aangepaste "motorische" karts. Hoewel elektrokarts een hoge investering vereisen zijn zij uiteindelijk goedkoper in exploitatie dan motorische karts, ( omslagpunt bij ca. 4000 uur/jaar ).

Afsluiting door van Oosten

Na een samenvatting van de diverse visies volgt een discussie over de wijze van verdere aanpak. Eind januari (mogelijk 30-01-2013) volgt een tweede bijeenkomst om onderling tot een plan van aanpak te komen. Een vraag om geldelijke steun van de gemeente voor verder onderzoek naar situaties bij andere kartbanen wordt afgewezen. Wel wil de gemeente bij andere gemeenten met kartbanen inlichtingen vragen over de daar geldende regelingen.


  • Steunt u ons ook?
  • logo top vvdgh thumb