Artikelindex

In de Stentor van 5 oktober 2012 lezen we een interview met de heer van Oosten waaruit wij het volgende citeren:

Evenals de kartbaan in Eefde is het motorcrosscircuit in Harfsen een lawaaimaker nabij het natuurgebied de Gorsselse Heide. Toch wekken de karts meer wrevel op dan de crossmotoren.

Volgens de oud-wethouder van Zutphen ziet geen van de partijen de geluidsoverlast van het Hamac-terrein als ‘een bijzonder groot probleem’.

„Er wordt twee middagen per week gereden op het circuit. Bovendien kondigt de vereniging de wedstrijden aan. Omwonenden ervaren de Hamac als een club die zich strikt houdt aan de regels.”

De grieven over het Hamac-terrein gaan bijvoorbeeld over het parkeren. Zo worden bij wedstrijden auto’s gezet in het weiland naast het motorcrosscircuit. De weide is eigendom van de gemeente Lochem. Het parkeren wordt oogluikend toegestaan.

Volgens de omgevingsvergunning mag de Hamac het veld gebruiken maar volgens het bestemmingsplan buitengebied niet. De Raad van State wil dat de gemeente opnieuw naar het gebruik van het oefenveld kijkt. Die nieuwe toegangsweg naar het Hamac-terrein zou een aantal andere wegen (o.a de Deventerdijk, Reeverdijk, Elzerdijk en Gerrit Slagmanstraat) ontlasten.

Vanaf de Zomerdijk zou dan een verharde aansluiting moeten komen naar het crossterrein. De nieuwe toegangsweg loopt over grond van Natuurmonumenten.

Nabij die nieuwe weg ligt een perceel van de gemeente waarop een parkeerplaats zou kunnen komen.

De klachten over de kartbaan zijn veel groter.

Dat komt mede door het intensievere gebruik van het circuit. Afgezien van de maandag, kan op de andere dagen gekart worden van 9.00 tot 21.00 uur. Het stoort vooral omwonenden dat tevoren niet vast staat wanneer het lawaai weer de kop opsteekt. Een rustige periode van in de tuin zitten, kan zo weer onderbroken worden door herrie van karts.

Tevens menen buurtbewoners van de kartbaan dat de geluidsoverlast op het circuit de laatste tijd eerder groter dan kleiner is geworden. De eigenaar en de exploitant van de baan spreken dat volgens Van Oosten tegen. „De indruk staat ook op gespannen voet met de bevindingen van de handhavers bij de gemeente en de provincie.”

Intussen heeft de uitbater zeer lawaaierige tweetakt-karts van de baan gehaald. Een mooi gebaar, volgens Van Oosten, die vindt dat de kartbaan op die locatie ‘juridisch gesproken volledige bestaansrecht heeft’. Maar het gebaar gaat volgens hem niet ver genoeg. „Het geluid van de kartbaan moet substantieel omlaag. Wat dat precies wordt, moet te zijner tijd worden vastgesteld.”

Elektrische karts zouden het geluidsniveau van de kartbaan aanzienlijk verminderen. Maar die zouden te kostbaar zijn.

De bemiddelaar realiseert zich dat ingrepen van de kartbaan om het lawaai drastisch te beperken, inkomstenderving kunnen betekenen.

Evenals het Hamac-terrein zou de kartbaan een andere toegang kunnen krijgen. Niet meer via de onverharde Elzerdijk, maar via een directe aansluiting op de Dortherdijk. „Dat geeft meer rust op en rond de Gorsselse Heide.”

Die nieuwe toegangsweg voert over andermans grond. De eigenaren van die grond moeten die dus wel willen verkopen maar het enthousiasme blijkt niet bij ieder van hen groot.

De problematiek rond de kartbaan is een hoofdpijndossier. Daarom heeft Van Oosten voor zichzelf een deadline gesteld. Mocht hij vóór volgende zomer geen uitzicht hebben op een oplossing, dan geeft hij deze opdracht terug aan de gemeente.

 


  • Steunt u ons ook?
  • logo top vvdgh thumb