Artikelindex



Belangengroeperingen als de stichting Vrienden van de Gorsselse Heide en de Vereniging Tegengas, ruim baan voor de Gorsselse Hei zijn van mening dat de overheid onvoldoende het belang van het gebied en de stille recreanten vertegenwoordigt en onvoldoende handhavend optreedt ten aanzien van de naleving van de vergunningen. Velen voelen zich al jaren genegeerd door provincie en gemeente. Omwonenden van Karting Eefde (zowel van permanente als recreatiewoningen) ervaren de sterk toegenomen overlast van geluid, stank en stof en het toegenomen motorisch verkeer op de omringende zandwegen. Ook ervaren zij de waardevermindering van hun onroerend goed als een negatieve ontwikkeling.

Na een eerdere bemiddelingspoging heeft de gemeente Lochem vanaf 2011 een zogenoemd Gebiedsproces geïnitieerd om de diverse partijen (stakeholders) tot elkaar te brengen. De procesbegeleider heeft daartoe met afzonderlijke stakeholders gesprekken gevoerd en eenmalig, in december 2012 (zie hierboven), hebben alle stakeholders hun visies kunnen presenteren.

Eind 2013 zijn er voor het gebied als geheel nog steeds geen concrete resultaten geboekt. In de tussentijd is de ervaren geluidsoverlast toegenomen. Diverse bedrijfsuitbreidingen gaan gewoon door en juridische gevechten blijven gaande.
 

Initiatief

Om de impasse te doorbreken heeft een aantal stakeholders het initiatief genomen om tot een gezamenlijke toekomstvisie te komen. Ook heeft de groep een te volgen afhandelings-en tijdspad geformuleerd
. De groep wil tot een succesvolle afronding van het Gebiedsproces komen. Daartoe hebben deze stakeholders (zonder HAMAC, KE en gemeente), de koppen bij elkaar gestoken. Na een drietal bijeenkomsten in het najaar van 2013 is een gemeenschappelijke visie vastgelegd. De visie is in december 2013 aangeboden en toegelicht aan de gebiedsprocesbegeleider. De Stichting Marke Gorsselse Heide is aanweaig geweest bij de bijeenkomsten en heeft inbreng gehad in het tot stand komen van deze visie maar ziet zich niet als 'stakeholder' (zie hun schriftelijke reactie hieronder *).

Standpunten ten aanzien van de Gorsselse Heide

De ontwikkeling van de Gorsselse Heide naar een natte-heidegebied met opneming van historische elementen, zoals door Marke Gorsselse Heide in november 2013 is gepresenteerd, wordt door alle partijen gewaardeerd. Eén van de maatregelen voor het herstellen en behouden van de natuurwaarden in het gebied is het ontbinden van de recreatiedruk. Om dat te realiseren werkt de Marke Gorsselse Heide naar logische wandel-en fietsverbindingen met opstapplaatsen voor recreanten binnen het totale gebied van oud-Gorssel.
De meest kwetsbare delen van de heide worden ontzien door een zekere zonering in het terrein aan te brengen. Daarvoor wordt de toegang tot de heide voor bezoekers vanaf de Eizerdijk beperkt en komt de belangrijkste ingang aan de zuidzijde, nabij de oude schietbaan. In samenhang hiermee is er op die plek gelegenheid tot parkeren.
Het beperken van motorisch verkeer op de zandwegen rondom de Gorsselse Heide past in het ontwikkelen van een aantrekkelijk wandel-en fietspadenaanbod in het totale gebied en kan bijdragen aan het ontbinden van de recreatiedruk op de Gorsselse Heide.

Standpunten ten aanzien van de HAMAC

Met name de direct omwonenden van de HAMAC hebben veel waardering voor het goede overleg en het houden aan gemaakte afspraken door het bestuur van HAMAC. Mede daardoor is er steun bij alle ondertekenende stakeholders voor de verbetering van de verenigingsaccommodatie en voor sluiting van de huidige toegang via de Deventerdijk. Een alternatieve toegang dient natuurbesparend en met behoud van natuurlijke geluids-en visuele afscherming aangelegd te worden. Over het traject is geen eensluidende mening.
Wel verlangt de groep stakeholders dat de activiteiten beperkt blijven tot de momenteel vergunde wedstrijden en trainingen en dat de geluidsoverlast parallel met landelijke ontwikkelingen wordt verminderd. De gevolgen van het afgesloten landelijke convenant ten aanzien van het geluid van crossmotoren dient in de vergunning te worden opgenomen.

Kanttekening: over het parkeren wordt vooralsnog geen duidelijk standpunt ingenomen vanwege de lopende procedure bij de Raad van State.

Standpunten ten aanzien van Karting Eefde

Van de circa 65 kartbanen in Nederland zijn er zo'n 50 overdekt, een 15-tal liggen in open terrein. Opvallend is dat Karting Eefde (KE) de enige openlucht kartbaan is die niet bij een industrieterrein of snelweg is gelegen. Uit opgevraagde vergunningen van openlucht kartbanen blijkt ten aanzien van het geluid dat deze bij KE zeer ruim zijn vastgelegd.

De ligging van KE pal naast een natuurgebied maakt de kartbaan uniek maar maakt tegelijkertijd dat geluid, stof en stank extra snel als overlast ervaren worden. Oplossingen en maatregelen als geluidsschermen, voor zover effectief, zijn moeilijk inpasbaar nabij een natuurgebied. De kosten van schermen zijn een veelvoud van de kosten van geluidsbeperking bij de bron. Het toepassen van adequate geluidsdempers, introductie van elektrokarts, enz. lijkt een meer effectieve oplossing.

Aan het begin van dit document is een toekomstvisie geschetst van een milieuvriendelijke, geluidsarme kartbaan annex survivalcentrum met ondersteunende horeca-activiteiten. Ideaal zou zijn als in 2020 KE zich ontwikkeld zou hebben tot een natuurvriendelijk karting-/activiteitencentrum van beperkte omvang: karten kan met elektrokarts met geluidsarme banden. Survival-, klimbos-en andere niet-motorische activiteiten als boogschieten, enz. zijn toegestaan op het kartbaanterrein, zoals in het huidige bestemmingsplan is vastgelegd. De verlichting beperkt zich tot het feitelijke kartbaanparcours. De bezoekers en gebruikers kunnen gebruik maken van de aanwezige ondersteunende horecafaciliteiten.
Gemotoriseerde toegang tot KE kan uitsluitend via de Harfsensesteeg en een stuk Elzerdijk. Passend in het streekplan worden de overige zandwegen rondom de Gorsselse Heide daarmee gespaard. De rust in het gebied wordt hersteld. Handhaving wordt aanzienlijk vereenvoudigd.
Als deze geschetste situatie in de te ontwikkelen gemeentelijke visie als leidraad wordt genomen, is er bereidheid om tot een overgangssituatie, zoals hierna beschreven, te komen.

Er is bereidheid tot uitbreiding van survival-en klimbosactiviteiten en aanpassing van de horecavergunning tot een voor de activiteiten ondersteunende toereikende omvang mits tegelijkertijd de gebruikssituatie wordt teruggebracht tot de hoofdlijnen van vóór 2009 (gebruik van huurkarts met beperkt geluid van dinsdag t/m zondag, maximaal 5 weekenden per jaar toestaan van wedstrijd-/privékarts).

Voortgang en afronding van het feitelijke gebiedsproces

De stakeholders vragen om:

• een eindrapportage van de procesbegeleider in januari 2014, met opneming van de in deze visie verwoorde standpunten, aangevuld met de reacties van HAMAC en KE. Deze eindrapportage zendt de procesbegeleider naar B&W en de raad van de gemeente Lochem, in afschrift aan de stakeholders;
• aansluitend een reactie namens B&W naar de groep stakeholders.

Hiermee is het gebiedsproces op zich beëindigd. Daarna verwacht de groep stakeholders dat de gemeente een visie ontwikkelt en gaat uitvoeren.

Ontwikkeling gemeentelijke visie

Voor 2013 was de omgevingsvergunningverlening en -handhaving een zaak voor de provincie, die daarbij voornamelijk naar de wettelijk toegestane maximale mogelijkheden keek. Daarbij is ten onrechte het begrip
geluidsrechten/-ruimte ingeslopen terwijl het basisprincipe van de Hinderwet en later de Wet milieubeheer is dat men een vergunning krijgt voor activiteiten waarvan de milieueffecten vertaald worden in voorschriften. Het bestemmingsplan, het streekplan en de bouwverordeningen vielen onder gemeentelijke verantwoording. Deze gescheiden verantwoordelijkheden hebben geleid tot soms tegenstrijdige maatregelen en handhaving. Per januari 2013 is in het kader van het totaalomgevingsrecht de gemeente verantwoordelijk voor alle vergunningen en de handhaving daarvan.
Gezien de gemeentelijke totale verantwoordelijkheid en de in de laatste decennia gewijzigde opvattingen over geluids-, stof-en stankbelasting vraagt de groep stakeholders de gemeente om:
• na te gaan of de vergunningsvoorwaarden, inclusief de omvang van de geluidszones, nog adequaat zijn;
• een gemeentelijke toekomstvisie, inclusief actieplan en tijdspad, ten aanzien van de Gorsselse Heide en omgeving op te stellen. Daarbij dient respect voor de n~tuur voorop te staan. De visie van de ondertekenende stakeholders kan daarbij als input worden gebruikt;
• deze visie uiterlijk medio 2014 in de gemeenteraad te brengen en de inwoners gelegenheid tot inspraak te geven;
• de gemeentelijke visie in 2014 in concrete vergunningen en dermate duidelijke voorschriften om te zetten, dat handhaving op eenvoudige en dus kostenreducerende wijze plaats kan en zal vinden. Een proactieve houding van de kartbaanexploitant zal daaraan bijdragen;
• uiteraard zijn de ondertekenende stakeholders bereid mee te denken bij het opstellen van de gemeentelijke visie en in gezamenlijkheid naar oplossingen te zoeken.

Met deze visie hopen de ondertekenaars bij te dragen tot de ontwikkeling van de Gorsselse Heide tot een uniek natte-heidegebied, aantrekkelijk om te recreëren en te sporten, om permanent of tijdelijk vlakbij te wonen; een parel binnen de groene gemeente Lochem.

------------------------

*) reactie van de Stichting Marke Gorsselse Heide:

Stichting Vrienden van de Gorsselse heide, Tegengas, omwonenden kartbaan Eefde en omwonenden Hamac hebben gezamenlijk standpunten geformuleerd ten aanzien van de Marke Gorsselse heide, Hamac en Kartbaan Eefde. Met deze toekomstvisie willen zij bijdragen aan een succesvolle afronding van het gebiedsproces. Zij hebben de Marke Gorsselse Heide om een reactie gevraagd .

Wij waarderen de inzet van deze stakeholders om met een gezamenlijke toekomstvisie te streven naar een succesvolle afronding van het gebiedsproces. Een breed gedragen en gedeelde visie draagt bij aan rust - in meerdere betekenissen- in het gebied. Marke Gorsselse heide heeft de bijeenkomsten waarin de toekomstvisie werd voorbereid bijgewoond, maar is zelf geen stakeholder. In het door de gemeente georganiseerde gebiedsproces staat het vinden van oplossingen voor de problematiek rondom Hamac en kartbaan centraal.

Voor het herstellen en in standhouden van de Gorsselse heide, wat de doelstellingen van onze stichting zijn, zijn er weinig raakvlakken. Ten aanzien van de ingenomen standpunten onthouden wij ons daarom van een reactie.

Alleen in zijn algemeenheid kunnen wij aangeven dat:

a. Marke Gorsselse Heide het standpunt steunt van verkeersluwe zandwegen rondom de Gorsselse heide. Een alternatief voor de huidige toegang van de Hamac, niet aan de Deventerdijk, past in dit plaatje.

Toelichting: Recreatiedruk op de Gorsselse heide is niet in het belang van de natuurontwikkeling van de Gorsselse Heide. Het ontbinden van de recreatiedruk op de Gorsselse heide is beter mogelijk als dezandwegen rond de Gorsselse heide verkeersluw zijn. Een van de maatregelen voor het herstellen en behouden van de natuurwaarden in het gebied is het ontbinden van de recreatiedruk. Om dat te realiseren werkt de Marke Gorsselse Heide naar logische wandel- en fietsverbindingen met opstapplaatsen voor recreanten binnen het totale gebied van oud-Gorssel. Het beperken van motorisch verkeer op de zandwegen rondom de Gorsselse heide past in het ontwikkelen van een aantrekkelijk wandel- en fietspadenaanbod in het totale gebied en kan bijdragen aan het ontbinden van de recreatiedruk op de Gorsselse heide.

b. Marke Gorsselse Heide verwacht dat parallel aan landelijke ontwikkelingen technologische innovaties gebruikt worden om het geluidniveau terug te brengen in het gebied. Dit zal door gebruikers van de Gorsselse heide gewaardeerd worden en bij een deel van hen de beleving van de natuur verhogen.


  • Steunt u ons ook?
  • logo top vvdgh thumb