Artikelindex

 

B&W van Lochem hebben op 15 mei het volgende memorandum naar de gemeenteraad gestuurd

Inleiding

Sinds voorjaar 2011 wordt gewerkt aan een gebiedsproces om te komen tot een Visie op de Gorsselse Hei.

Begin 2012 is de procesbegeleider gestart met verkennende gesprekken met de Marke Gorsselse Hei, de HAMAC, de kartbaan, de Stichting Vrienden van de Gorsselse Hei, Stichting Tegengas, buurtbewoners van de HAMAC en mevr. Bolt.

Rond 20 april is veel reuring ontstaan rondom activiteiten op de Kartbaan, waaronder wel of geen aanvragen milieuvergunning, wel of geen klachten/handhavingsverzoeken, wel of geen glasgooiers, verkeersbesluiten, gebiedsproces, veel e-mailverkeer van betrokkenen etc.

Met name de ter inzage legging van de ontwerp beschikking in het kader van de wijziging van de milieuvergunning heeft veel reacties opgeroepen.

In dit memo wordt u geïnformeerd over de procesgang van de aanvraag van de ontwerp beschikking en wordt kort de laatste stand van zaken van het gebiedsproces geschetst

De ontwerp beschikking betreffende de wijziging van de milieuvergunning ligt ter inzage.

Op 14 oktober 2011 is een aanvraag omgevingsvergunning voor de inrichting van Karting Eefde aan de Elzerdijk 44 te Eefde ingediend bij de gemeente Lochem. De aanvraag heeft betrekking op het wijzigen van de voorschriften van de vigerende omgevingsvergunning van 18 maart 2009 op het onderdeel geluid. De vigerende milieuvergunning is destijds verleend door de provincie. De maximale geluidsniveaus uit de vigerende milieuvergunning zijn gebaseerd op de akoestische rapportage behorende bij die aanvraag. Echter, de in die rapportage aangegeven maximale geluidsniveaus zijn niet correct. Het gevolg is dat het toegestane maximale geluidniveau 5 dB(A) hoger uitvalt. Deze toegestane maximale geluidniveaus overschrijden niet de grenswaarden uit de Handreiking Industrielawaai en vergunningverlening niet.

In de vigerende vergunning is onduidelijkheid ontstaan over de begrippen ‘wedstrijdweekenden’ en ‘wedstrijd(weekend). Deze begrippen worden beide gebruikt in de vigerende omgevingsvergunning. Deze begrippen hebben geleid tot onduidelijkheden bij het toezicht op de vigerende vergunning. Vandaar het verzoek om deze begrippen te wijzigen in het begrip ‘wedstrijddag’. Dit leidt overigens niet tot wijziging van het aantal dagen waarop wedstrijden verreden mogen worden.

Bevoegd gezag

De inrichting van Karting Eefde viel voor in werking treding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) onder de bevoegdheid van de provincie Gelderland voor het onderdeel milieu. Per 1 oktober 2010 zijn een aantal provinciale inrichtingen, waaronder de inrichting van Karting Eefde overgegaan naar de gemeente Lochem. Dit betekent dat wij als gemeente vanaf deze datum het bevoegde gezag zijn voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning en de afhandeling daarvan. In het Besluit omgevingrechts (Bor) zijn de activiteiten die plaatsvinden bij Karting Eefde aangewezen als inrichting waarvoor wij als bevoegd gezag de provincie Gelderland moeten vragen om een verklaring van geen bedenkingen (vvgb). Pas nadat de VVGB is afgegeven kunnen wij een beslissing nemen op de aanvraag.

VVGB

De provincie is de wettelijk geregelde adviseur en anderzijds het bestuursorgaan dat een vvgb moet afgeven. De rol van de provincie is het ondersteunen van het bevoegd gezag met informatie en specifieke kennis die de adviserend overheid wel heeft en het bevoegd gezag niet. Wij als gemeente zijn hierbij afhankelijk van de provincie Gelderland. Daarnaast zijn wij verplicht om volledig uitvoering te geven aan de vvgb, hier kan dus niet van worden afgeweken.

Zienswijzen

Op 10 april 2012 is het ontwerpbesluit op de aanvraag omgevingsvergunning opgesteld. Het ontwerpbesluit is op 18 april 2012 gepubliceerd in de Berkelbode. Deze ligt tot en met 30 mei 2012 ter inzage. De zienswijzen tegen het ontwerpbesluit moeten inhoudelijk worden beoordeeld en beantwoord door de provincie. De provincie stelt het definitieve vvgb op. Wij als gemeente stellen het definitieve besluit op, waarin de vvgb van de provincie dwingend opgenomen wordt.

Beroep

Tegen het besluit kan door degenen die een zienswijze heeft ingediend direct beroep worden ingesteld bij de rechtbank en vervolgens in hoger beroep bij de Raad van State. Dit moet binnen zes weken nadat het besluit is gepubliceerd in de Berkelbode.

(Behalve de genoemde aanvraag voor een gewijzigde milieuvergunning is er ook een kapaanvraag ingediend door karting Eefde. De kapvergunning is inmiddels verleend, er is een bezwaar aangetekende en de zaak is nu in behandeling bij de Commissie Bezwaar)

Conclusie:

Er is een vergunning. Aanvrager constateert dat er iets niet goed aan is en dient een aanvraag in omdat hij vindt dat er gerepareerd moet worden. Gemeente is gebonden aan de aanvraag en moet iets doen. Gemeente moet aanvraag doorsturen aan provincie. De provincie heeft een doorslaggevenede rol door middel van het afgeven van een verklaring van geen bedenkingen. Gemeente mag niet afwijken, kan dus niets anders dan ontwerp besluit nemen en publiceren.

De vergunningaanvraag is niet vermeld in het gebiedsproces waardoor niet alle partijen op de hoogte waren. Middels een brief aan de betrokkenen bij dat gebiedsproces wordt men geïnformeerd en er zal ook een informatiebijeenkomst met deze betrokkenen volgen.

Gebiedsproces

Het gebiedsproces heeft veel last van de ontstane situatie en de dagelijkse vragen.

Dit brengt met zich dat het noodzakelijk is dat de vragen in goede banen worden geleid.

Daarvoor is de volgende structuur opgezet:

De dagelijkse vragen worden door de functionele afdelingen, onder aanvoering van de eerste medewerkers uitgezet.

Bestuurlijk is wethouder Kottelenberg verantwoordelijk, hij onderhoudt de contacten met en informeert de andere collegeleden, de externe procesbegeleider en de centrale coördinator.

Deze wethouder zorgt voor de bestuurlijke afstemming. De bestuurlijke insteek kenmerkt zich door “consolidatie en reductie”, (reductie en stroomlijnen van autobereikbaarheid en centrale parkeerinrichtingen en acceptatie/consolidatie van de aanwezigheid van lawaaibronnen)

Er is een geautoriseerde centrale coördinator: hij wordt op de hoogte gesteld van alle dagelijkse vragen, van alle ontwikkelingen in het proces, van bestuurlijke afspraken etc. Op deze wijze heeft hij overzicht over de activiteiten en kan daar dan ook regie op voeren.

Acties

Op korte termijn worden de volgende acties ondernomen:

  • Een b en w advies om het concept plan van aanpak vast te stellen.
  • Een memo voor de raad om de laatste stand van zaken te schetsen.
  • Een informerende brief aan de bovengenoemde gesprekspartners in het gebiedsproces over de milieuvergunning aanvraag. De brief gaat in kopie naar uw raad.
  • Het houden van een informatiebijeenkomst op 29 mei a.s.
  • Alle gesprekspartners worden verslagen van gesprekken toegestuurd.
  • Het opstellen van een communicatieprotocol inclusief een verzendlijst van alle betrokkenen.
  • Betrokken medewerkers uitnodigen om afspraken/richtlijnen te maken over de centrale coördinatie.

  • Steunt u ons ook?
  • logo top vvdgh thumb